welcome خوش آمدی

۱۳۹۱ آبان ۱۳, شنبه

Web site ranking

 

چکیده:

ما در این مقاله سعی کردیم تا خواننده را با اهمیت رتبه بندی(Ranking) آشنا کنیم .

سپس برای آشنایی بیشتر نحوه ی عملکرد موتورهای جستجو و چگونگی بهبود آن را پیگیری کردیم و ملاکها و معیارهای رتبه بندی را با شرح الگوریتم آن و همچنین رعایت نکاتی کلیدی در اصول پایه ای طراحی وب سایتها در بخش کدنویسی و محتوایی به تفصیل شرح دادیم.

مقدمه:

بر اساس آمارهای بین المللی بیش از 80 درصد کاربران اینترنتی هدف خود را در اینترنت از طریق موتورهای جستجو مانند یا هو و گوگل پیدا می کنند.حال هر چه رنکینگ ( rank - pagerank ) وبسایت شما بالاتر باشد احتمال اینکه موتور جستجو سایت شما را به کاربران در یافته های اول خود نشان دهد افزایش می یابد.موتورهای جستجو با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف به سایتها امتیاز می دهند.هنر ما اثر گذاری بر این پارامترها می باشد تا شما بتوانید برای وبسایت خود رتبه بالاتری کسب نمایید.

امروزه در یین ملیونها وشاید هم ملیاردها سایت و وبلاگ حضور در صفحات اول جستجوی گوگل امری بسیار دشوار میباشد و برای سایتهای تجاری و سایتهایی که امار بازدید بالا برایشان مهم است حضور در صفحات اول جستجوی گوگل امری ضروری میباشد.

لذا آشنایی با الگوریتم ها و متدهای رتبه بندی به دارندگان سایتها این دید را می دهد که به چه اصول و نکاتی در طراحی و پیاده سازی وب سایتشان توجه کنند تا بتوانند در رتبه هلی اول قرار بگیرندوبیننده ی بیشتری را برای وبسایتشان جذب کنند زیراکه بیننده ی بیشتر برابر است با سود بیشتر که این امر در بازار تجارت الکترونیکی امروز بسیار تاثیر گذار است.

Web site ranking چيست ؟

چگونگي نمايش و ترتيب حاصل از يك جستجو در موتور هاي جستجو راكه براساس آن بعضي سايت هادر مكان بالاتر و بقيه در جايگاه پائين تري نمايش داده مي شوند را رتبه بندي ميگويند.موتورهاي جستجو براي رتبه بندي از الگوريتم هاي خاصي استفاده مي كنند.

هنگامي كه در search box موتور جستجو عبارتي را تايپ و جستجو مي كنيد موتور از پايگاه داده اش ليستي از سايت هايي را كه به آن موضوع ارتباط بيشتري دارند را يافته و به ترتيب بيشترين اولويت نمايش مي دهد . بيشتر افراد ليست هارا از بالا به پايين مورد بررسي قرار مي دهند و دريافته اند كه بيشتر نتايج دلخواه را در ده سايت ابتدايي خواهند يافت . بنابراين مهم است كه ما در بين نتايج جستجو رتبه بالاتر و خوبي داشته باشیم . رتبه بهتر يعني تعداد بييندگان بيشتر و فروش بالاتر .

تفاوتي نمي كند كه سايت شما در رابطه با چه موضوعي باشد ، خريدو فروش آنلاين ، آموزشي ، خبري ، ... تعداد بينندگان يك سايت برگ برنده براي آن سايت به حساب مي آيند ، سايتي كه بيننده ندارد در حقيقت مرگي آنلاين را تجربه مي كند .

امروزه تجارت الكترونيك به شدت خود را با رتبه بندي موتور هاي جستجو هماهنگ كرده است و رتبه بالاتر مستقيما به معناي فروش بيشتر است .

متخصصان بسياري در تلاشند تا الگوريتم ها و پارامتر هاي مورد توجه موتور هاي جستجو را شناسايي كنند و به كمك آنها رتبه بالاتري بدست آورند .كسب رتبه بالاتر آرزوي هر سايتي است كه به دنياي مجازي گام مي نهد.

به طور خلاصه :

1- موتور جستجو گر سايتي است كه كاربران اينترنت به كمك آن سايت ها و اطلاعات مورد علاقه خود را مي يابند .

2- نتايج جستجوي تمام موتور هاي جستجو يكسان و دقيق نيست.

3- بسياري از كاربران مي دانند كه ده رتبه اول نتايج جستجو خواسته آنها را بر آورده ميكند

4- تجارت الكترونيك به شدت خود را با رتبه بندي هماهنگ كرده است و همه براي كسب رتبه هاي بهتر تلاش مي كنند.

Search engine optimization (بهينه سازي موتور جستجو):

يك فرآيند و جرياني كه طي آن سايت شما اصلاح مي شود و تغييرمي كند تا رتبه با لاتري را در موتور هاي جستجو بدست آورد .

تمام كارهايي كه براي بهبود سايت خود انجام ميدهيد .

نظير :

ü انتخاب كليد واژه هاي مناسب

ü به روز رساني سايت

ü انتخاب نام مناسب براي سايت

ü محتواي غني

ü و...

مروري بر عملكرد موتور هاي جستجو:

هر گاه درخواستي را براي يك موتور جستجو ارسال مي كنيد ،موتور ابتدادر پايگاه داده اش به دنبال مواردي ميگردد كه احتمالا با آن همخواني دارند و سپس موارد را به ترتيب ليست مي كند . اما اينكه موتور هاي جستجو چگونه داده ها را يافته اند و چگونه سايت شما را در پايگاه داده شان ذخيره كرده اند شامل مراحلي است كه در ادامه بررسي ميكنيم.

Spider :يك برنامه نرم افزاري كه به صورت مداوم وب را جستجو كرده و محتواي سايت ها را به صورت كد هاي html مي خواند و اين صفحات را دانلود كرده و تحويلindexer ميدهد .تنظيم دسترسي يك موتور جستجو به محتواي يك سايت از طريق پروتكل robots انجام ميشود .

Indexer:يا بايگاني كننده ، تمام اطلاعات جمع آوري شده از طريق spider در اختيار آن قرار مي گيرد و در اينجا اطلاعات تجزيه و تحليل شده و اطلاعات مهمي مثل لينك ها و كليد واژه ها و عناوين را يافته و تعداد تكرار كلمات كليدي و اينكه در كجاي صفحه واقع اند را يافته و اين پارامتر ها را به مقياس هاي عددي تبديل مي كند تا سيستم رتبه بندي بتواند صفحات مختلف را با هم مقايسه كند .

Data base:تمام اطلاعاتي كه در indexer تجزيه و تحليل و ثبت شده اند به پايگاه داده تحويل داده ميشود داده ها كد گذاري ، گروه بندي و ذخيره ميشوند . گاهي اوقات هم zip يا فشرده مي شوند تا حجم كمتري را اشغال كنند.يك موتور جستجو پايگاه داده عظيمي دارد كه به طور مداوم حجم و محتواي آنرا گسترش مي دهد .بزرگي و بهنگام بودن يك امتياز براي پايگاه داده محسوب مي شود يكي از تفاوت هاي اصلي موتور هاي جستجو در حجم پايگاه داده و همچنين روش ذخيره سازي داده هاست .

Ranker :سيستم رتبه بندي در واقع بعد از تمام مراحل قبل آماده پاسخگويي به كاربران است .كاربران چند كلمه را در search box وارد كرده و با فشردن كليد enter منتظر مي ماند ، در اينجا سيستم رتبه بندي وارد عمل مي شود و تمام صفحات موجود در پايگاه داده را مورد جستجو قرار داده تا آنهايي را كه مرتبط با موضوع هستند مشخص كرده به ترتيب بيشترين تا كمترين ارتباط مرتب كرده و نتيجه را به كاربران اطلاع مي دهد . اگر موتور هاي جستجو بهترين پايگاه را داشته باشند اما پاسخ هاي مرتبطي ارائه نكنند موتور ضعيفي خواهند بود . سيستم رتبه بندي قلب تپنده يك موتور جستجوگر است و تفاوت اصلي در موتور هاي جستجو در همين نكته نهفته است . سيستم رتبه بندي براي پاسخگويي به كاربران پارامتر هاي زيادي را در نظر ميگيرد تا بهترين پاسخ را ارائه كند حرفه اي هاي دنياي seo به آن الگوريتم ميگويند .

الگوريتم : مجموعه دستور العمل هايي كه موتور جستجو با اعمال آن بر پارامتر هاي صفحات موجود در پايگاه داده اش تصميم ميگيرد كه صفحات مرتبط را چگونه در نتايج جستجو مرتب كند .

قدرتمندترين سيستم رتبه بندي در بين موتور هاي جستجو را هم اكنون google از آن خود كرده است .

انواع موتور هاي جستجو:

ü Search engine يا موتور جستجو گر

اين نوع موتور هاي جستجو كار جمع آوري اطلاعات را با كمك spider ها انجام مي دهند و در آنها spider به طور مداوم مشغول كار و جستجو در بين صفحات وب مي باشد . بيشتر موتور هاي جستجو مثل Google , yahoo , msn , AltaVistaاز اين نوع ميباشند.

ü Directory يا فهرست

اين نوع از موتور ها اطلاعات را در گروه هاي مختلف دسته بندي كرده و تفاوت اصلي آنها با موتور هاي جستجو گر اين است كه spider ندارند و دارندگان سايت ها خودشان بايد به directory ها مراجعه كرده و گروه مناسب با زمينه فعاليتشان را انتخاب كرده و سايت خود را به آن معرفي نمايند .ويراستاران دايركتوري ها اطلاعات آنها را بررسي كرده در صورت هم خواني و رعايت قوانين دايركتوري آن سايت را در گروه ميپذيرند.

ü Meta search engine يا ابر جستجو گر

اين موتور ها از نتايج ساير موتور هاي جستجو استفاده ميكنند بدين نحو كه سوالات كاربران را همزمان براي چندين موتور جستجو ارسال كرده و نتايج آنها را بررسي كرده و رتبه هاي بالا را به عنوان نتيجه نشان ميدهند .اينجا هم spiderندارد مهمترين آنها مثل dog pile , metacralwer , mamma

ü Pay per click search engineيا موتورهاي جستجوگر رتبه به ازاي پول

به ازاي هر بيننده اي كه به سايت آنها مراجعه ميكند بايد هزينه اي به موتور جستجو گر پرداخت كنند بيننده بيشتر در ازاي پرداخت پول بيشتر.مثل find what , overture

ü Specialty search engine يا موتور هاي جستجو گر خاص

اين موتور ها بر موضوع خاصي تمركز دارند و سايت هاي مرتبط با آن را در پايگاه داده شان قرار ميدهند و شامل اطلاعات تخصصي تري هستند .مانند industry search

معرفي سايت به موتور هاي جستجو :

پس از طراحي سايت اولين گام معرفي سايت و url شما به موتور هاي جستجو ميباشد تا صفحات شما در پايگاه داده موتور جستجو ثبت شوند .براي ثبت سايت دو روش وجود دارد .

1)ثبت مستقيم url سايت در موتور جستجو ، كافي است به صفحه add url مراجعه كنيد و آدرس اصلي سايت خود را وارد نماييد و submit را كليك كنيد. وب گرد ها معمولا پس از چند هفته به سايت شما مراجعه كرده و صفحاتتان را بررسي ميكنند .

2) راه دوم براي ثبت سايت اين است كه منتظر بمانيد تا موتور جستجو شما را از طريق لينك هايي كه به سايت شما داده شده است پيدا كرده و به پايگاه داده اش اضافه كند .

چرا گوگل ؟

در ابتدا مردم از انواع موتور هاي جستجو نظير AltaVista , excite, hotbot, WebCrawlerاستفاده مي كردند اين فراواني موتو رهاي جستجو هم مفيد و هم مضر بود . يكي از مضرات آن اين بود كه مجبور بوديد در چندين موتور جستجو مشترك (subscribe )شويد . اما فايده آن اين بود كه ترافيك سايت شما از منابع مختلفي تامين ميشد .

با كم شدن تدريجي ساير موتور هاي جستجو و رشد روز افزون و نفوذ گوگل ، ديگر نيازي نيست كه در چند موتور جستجو عضو شويد فقط كافيست حواستان به گوگل باشد .نمايه گوگل آنقدر قدرتمند هست كه موتور هاي جستجوي عظيمي چون yahoo, aol بر آن تكيه دارند و بسياري از سايتهاي ديگر نيز از api آن بهره مي برند .

مباني رتبه بندي

براي رتبه بندي سايت ها الگوريتم ها و روش هاي متفاوتي وجود دارد كه البته دو ملاك اصلي براي رتبه بندي شامل :

1- الگوريتم هاي رتبه بندي

2- الگوريتم page rank ميباشد كه در موتور جستجوي گوگل كاربرد دارد .

الگوريتم هاي رتبه بندي از ملاك ها و فاكتور هاي متعددي براي رتبه بندي استفاده مي كنند كه در ادامه اين ملاك ها را براي دستيابي به يك رتبه خوب بررسي مي كنيم .

بررسی سیستم رتبه بندي

Rankerنرم افزار

الگوریتم

مقایسه صفحات

تعیین اهمیت یک صفحه

و ارتباط محتویات آن با عبارت جستجو شده

پارامترهای صفحات

رتبه بندی صفحات

پارامترهای صفحات عبارتند از:

Page rank چيست و چرا مهم است ؟

Page rankدر حقيقت امتيازي بين صفر تا ده مي باشد كه گوگل آن را به سايت ها اختصاص مي دهد و يكي از ملاك هاي رتبه بندي توسط موتور جستجوي گوگل مي باشد . صفر براي سايت هايي كه درجه ندارند يا جريمه شده اند و ده براي سايت هاي بسيار محبوب مثل ياهو و گوگل .

تنها جايي كه مي شود page rank يك سايت را مشاهده كرد در نوار ابزار گوگل است هر چند كه مي توانيد مقدار آن را با استفاده از فهرست گوگل هم بدست آوريد .در كنار هر يك از ليست هايي كه درفهرست گوگل وجود دارد نوار سبز رنگي قرار دارد كه ايده اي از ميزان محبوبيت آن سايت است بدون اينكه مقدار دقيق آنرا مشخص نمايد .فرمولبندي اين الگوريتم توسط سرجي برين و لري پيچ انجام شده است و مبناي آنها بر اساس روش موسوم در دنياي آكادمي هاست ، اهميت يك مقاله تحقيقاتي از تعداد ارجاعات ساير مقالات تحقيقاتي به آن تعيين ميشود .

برين و پيچ اين اصل را به معادل وب تبديل كرده اند : اهميت يك صفحه وب براساس تعداد لينك هايي است كه از ساير صفحات وب به آن اشاره دارند .

فرمول رياضي page rank

PAGE RANK (A) = 1-d + d ( PAGE RANK(T1))/C(T1))+…+(PAGE RANK(Tn)/C(Tn))

كه در آن :

Page rank(A): page rank صفحه A است .

Page rank(T1):page rank صفحه T1 است .

C(T1):تعداد لينك هاي صفحه T1 است كه به خارج اشاره مي كند.

d يا ضريب ميرايي(damping factor) عددي بين 0 تا 1 كه معمولا ً آن را 85 درصد مي گيرند .

پس page rank يك صفحه وب به صورت مجموع page rank تمام صفحاتي است كه به آن لينك داده اند بخش بر تعداد لينك هاي خروجي از هر يك از صفحات .

به معناي بهتر :

تعداد لينكهاي ورودي :به وضوح هر چه بيشتر باشند ، بهتر است . ولي اين الگوريتم به ما چيز ديگري هم ميگويد ، هيچ لينك ورودي نمي تواند اثر منفي روي page rank صفحه اي كه به آن اشاره ميكند بگذارد . اين لينك در بدترين حالت هيچ تاثيري نخواهد داشت .

تعداد لينك هاي خروجي : تعداد لينك هايي كه از صفحه اي به صفحه شما اشاره دارد . اينها هر قدر كمتر باشند بهتر است .يعني اگر دوصفحه با page rank مساوي به شما لينك بدهند و يكي 5 لينك خروجي و ديگري 10 لينك خروجي داشته باشد ، اولي page rank شما را دوبرابر دومي افزايش خواهد داد .

در اينجا از خود ميپرسيم page rank چقدر در موقعيت صفحه ما در نتاج جستجو موثر است ؟

نكته ديگر اينكه اين عدد به هيچ وجه به ميزان ارتباط درخواست داده شده به گوگل با صفحه مزبور ربطي ندارد .

شايد بهتر باشد به page rank به عنوان ضريبي نگاه كنيم كه پس از انجام تما م محاسبات ديگر به نتيجه جستجوي گوگل اعمال مي شود. هر قدر page rank بالاتري داشته باشيد در موقعيت بالاتري قرار خواهيد گرفت .

نحوه ی محاسبه ی page rank در گوگل:

اما هنوز فاكتور هاي ديگري هم در رتبه بندي وجود دارند .

ملاك هاي اساسي براي الگوريتم هاي درجه بندي

v انتخاب واژه هاي كليدي مناسب

كلماتي كه در اين بخش انتخاب مي شوند به طور مستقيم باموضوع سايت در ارتباط مي باشند و به گونه اي موضوع و محتواي سايت را نشان مي دهند. براي همين اين كلمات كليدي كه در مكان هاي مختلفي از صفحات به كار برده ميشوند بسيار مورد توجه موتور هاي جستجو مي باشند . براي انتخاب اين كلمات سه فاكتور اصلي را در نظر ميگيرند .

1- مرتبط بودن با محتواي سايت

2- ميزان محبوبيت ، كلماتي كه مورد توجه اكثريت مردم هستند و براي جستجو از آنها استفاده ميشود .اگر رتبه متوسط با كلمات داراي محبوبيت داشته باشيد بهتر از اين است كه رتبه اي بالا با كلمات كليدي داشته باشيد كه محبوبيت چنداني ندارند .

3- ميزان رقابتي بودن كلمات ، توجه به اين نكته كه رقباي شما كه سايتي مثل شما دارند از چه كلماتي براي كليدواژه ها استفاده ميكنند . چه كلماتي براي ديگران تشويق كننده و برانگيزاننده تر است.

براي يافتن كلمات كليدي مناسب راه هاي متفاوتي وجود دارد كه در ادامه تعدادي از آنها را بررسي مي كنيم .

ü جستجو در فايل هاي log

فايل هاي log سايتتان را بررسي كنيد . مردم چگونه سايت شما را پيدا كرده اند ؟ چه كلمات كليدي به كار برده اند ؟ از چه موتور هاي جستجويي استفاده كرده اند ؟آيا adwordهاي آنها بيش از اندازه عام اند ؟ اگرآنها به سايت شما علاقه نداشته اند چرا به آن مراجعه كرده اند ؟

ü غلط هاي املايي و عبارات جستجوي ديگران

ممكن است بعضي از كلمات مخصوصا در بعضي زبان ها با املاي غلطي جستجو شوند اين نكته را مد نظر قرار دهيد.

ü حدس و گمان

خود را به جاي افراد بازديد كننده بگزاريد اگر شما جاي آنها بوديد چه كلماتي به كار ميبرديد ؟ ديگران هنگامي كه به سايت شما مراجعه ميكنند دنبال چه چيزي هستند ؟

ü بررسي ad words هاي رقبا

وقتي ليستي از كليد واژه ها استخراج كرديد در موتور هاي جستجو آنها را جستجو كنيد اگر كليد واژه اي يافتيد كه براي آن هيچ تبليغي وجود نداشت آن را يادداشت كنيد اگر از چنين كليد واژه هايي استفاده كنيد احتمالا هيچ رقيبي نخواهيد داشت.

ü عبارات كليدي شما يك كلمه اي نباشند.

ü از كلمات بسيار رايج استفاده نكنيد.

v وزن كلمات يا تعداد ميزان تكرار كلمات كليدي در متن

موتور هاي جستجو ميزان تكرار كلمات كليدي در متن را محاسبه كرده و از آن به عنوان يكي از شاخصه ها در الگوريتم هاي رتبه بندي استفاده مينمايند .

v url سايت

آدرس صفحات وب مورد توجه موتور هاي جستجو مي باشد ..نام يك سايت اگر مخفف نباشد معمولا مي تواند شروع خوبي براي فهميدن زمينه فعاليت سايت باشد .

v Domain يا نام سايت

نام سايت در كسب رتبه هاي مناسب موثر است . نام سايت چيزي است كه به صاحب آن تعلق دارد و از ديدگاه موتور هاي جستجو گر پارامتري است كه نمي توان در آن تقلب كرد ، زيرا پس از ثبت سايت تا پايان زمان مالكيت همان است كه بوده .در انتخاب نام سايت مهمترين چيز وجود كلمات كليدي در آن است . پس سعي كنيدحداقل يكي از كلمات كليدي خود را در آن قرار دهيد .ملاك هاي ديگر در انتخاب نام سايت :

ü كوتاه

ü املاي ساده

ü به ياد آوري آسان

ü كلمات كليدي را داشته باشد

v Meta tags

اين شناسه ها اطلاعاتي از صفحه را در اختيار موتور هاي جستجو گر قرار ميدهند كه مهمترين آنها عبارتند از :

ü meta key words

طراحان سايت در اين بخش كلماتي را كه ميخواهند يك صفحه با آن در نتايج جستجو قرار گيرد در اختيار موتور هاي جستجو قرار مي دهند .

ü meta description

در اين بخش توضيحي اجمالي از صفحه در اختيار موتور جستجو گر قرار داده مي شود . بعضي از موتور هاي جستجو گر نظير altavistaعبارت داخل اين شناسه را به همراه عنوان صفحه در نتايج جستجو ارائه ميدهند.

v link

ü لينك هاي ورودي

هر چه بتوانيد لينك هاي بيشتري از ديگر سايت ها بدست آوريد در رتبه شما حائز اهميت است .سعي كنيد از سايت هايي لينك بگيريد كه داراي اعتبار بوده و همچنين موضوعي مرتبط با زمينه فعاليت شما داشته باشند .به دنبال لينك هاي با كيفيت و با اهميت باشيد .مثلا لينك سايت آمازون به يك سايت كه موضوعش كتابفروشي است يك لينك مهم و با كيفيت است چون هم سايت آمازون سايت مهم و مطرحي است و هم موضوع هر دو در باره كتاب است .ولي لينك سايت ياهو به اين سايت كتابفروشي تنها يك لينك مهم است .

ü لينك هاي خروجي

به تمام سايت هايي كه از شما درخواست لينك كرده اند پاسخ مثبت ندهيد . ابتدا آنها را برسي نماييد و اگر سايتي مناسب و پر بيينده بود و البته موضوع كاري مشابه شما داشت به آن لينك بدهيد .

v Body tag

درنهايت هدف از طراحي سايت ، مراجعه بازديد كننده ها از سايت و مطالعه و بررسي مطالب موجود در سايت مي باشد .براي اين منظور بعضي از كارها نشان دهنده اهميت بيشتر بعضي موضوعات در سايت شما مي باشد . مانند

ü bold , italic بودن كلمات كه نشان دهنده اهميت آن كلمات در سايت است.

ü كلمات نوشته شده با heading ، هر كدام از 6 ،heading كدهاي html از درجه اهميت متفاوتي برخوردارند مثلا در ابتدا heading 1 بعدheading 2تا 6.

v alt tag : توضيحات موجود در شناسه هاي عكس ها . يك عكس به تنهايي نشان دهنده هيچ موضوع خاصي نيست. بنابراين در اين تگ بايد اطلاعاتي راجع به عكس استفاده شده در صفحات قرار دهيم.

v استفاده از يك قالب html براي تمام صفحات .گوگل مي تواند قالب ها را تشخيص داده و آنها را تجزيه كند .

v نسبت متن به html بسيارزياد باشد .

v استفاده از تيتر هاي last modifide ، از تيتر هايي استفاده كنيد كه با طول عمر بيشتري در سايت شما حضور دارند .بدليل اينكه موتور هاي جستجو هر چند هفته يا حتي چند ماه يكبار براي سركشي مجدد به سايت ها مي آيند..

v تعادل در لينك هاي داخلي

v توازن بين page rank تمام صفحات سايت ، سعي كنيد تمام صفحات سايتتان page rank متعادل و يكساني داشته باشند توجه كنيد كه 10مراجعه در روز به ده صفحه بهتر از ده مراجعه به يك صفحه است .ما نمي خواهيم سايتي يك صفحه و همه كاره داشته باشيم هر چه صفحات سايت شما بيشتر باشد page rank بيشتري را ميتوانيد از آن خود كنيد . مثلا فرض كنيد در ابتدا تمام صفحات سايت page rank برابر يك دارند در نتيجه سايتي با ده صفحه page rank ده و سايتي با بيست صفحه page rank معادل بيست دارد.

v صفحات سايتتان را درمرورگرهاي مختلفي چون netscape , opera و ie بررسي كنيد و حتي در يك مرورگر كاملا متني lynx ( يك مرور گر فقط متني )تا دريابيد كه آيا سايتتان در تمام اين مرورگرها نشان داده ميشود و ظاهر مناسبي دارد.

v Titleبه كار بردن عنوان مناسب براي سايت و در heading ها ...

باز هم بالاتر برويد

v طراحي سايت

هر چه قدر طراحي سايتي ساده تر باشد بهتر است .به عنوان يك قاعده متن بايد بر كد هاي html چربش داشته باشد . صفحات را اعتبار سنجي كنيد . از به كار بردن فايل هاي جاوا و فلش و جاوا اسكريپت سنگين پرهيز كنيد .سايت را به شكل منطقي مرتب كنيد .همه چيز را درر يك دايركتوري اصلي قرار دهيد . سايتتان را با لينك هاي پوچ شلوغ نكنيد . از گوگل ياد بگيريد ساده ولي جالب .سادگي چيزي است كه هر بيننده اي از آن لذت ميبرد.سايت شما بايد سريع باشد و به درخواست ها فورا پاسخ دهد.

v حجم صفحه

هر چقدر حجم يك صفحه كمتر باشد بهتر است .سعي كنيد حجم صفحات با احتساب تصاوير كمتر از 15 كيلو بايت باشد .كار مشكلي است ولي ارزشش را دارد . توجه كنيد بيشتر از 80 درصد از بازديد كنندگان از مودم هايي با سرعت 56 k يا كندتر استفاده مي كنند.

v محتوا و محتوا و محتوا

هر روز يك صفحه ي با محتوا به سايتتان اضافه كنيد . شما حتي اگر هيچ ملاكي را براي رتبه بندي رعايت نكنيد ولي سايتي داراي محتواي غني و مورد نياز كاربران داشته باشيد مورد توجه موتور هاي جستجوگر خواهيد بود.

v چگالي و موقعيت كليد واژه ها

از كليد واژه ها يك بار در عنوان , (title)يك بار در تگ توصيف (description tag) ، يك بار در سر تيتر ، در url ، يك بار با حروف سياه و ايتاليك و يكبار در قسمت بالاي صفحه استفاده كنيد و مطمئن شويد كه چگالي آنرا رعايت كرده ايد .

v لينك هاي متقاطع ( درون سايت )cross links

لينك هاي متقاطع لينك هاي درون يك سايت هستند .به موضوعات مربوط به سايتتان لينك بدهيد. اگر يك صفحه ي سايت شما بخش بزرگي از page rank كل سايت را به خود اختصاص داده است بايد با لينك هاي متقاطع آنرا تعديل كنيد.

v عناوين به موقع

اگر قرار است در انتهاي سال محصولي را توليد كنيد از هم اكنون به تبليغ آن در سايتتان بپردازيد تا در آن هنگام خبرش به موتور هاي جستجو رسيده باشد.

شهروند خوبي باشيد

يك رتبه خوب يعني يك ترافيك حسابي !به همين علت است كه عده ي زيادي سعي ميكنند تا رتبه هاي بالاتري بدست آوردند .به سايت هايي لينك داده و به بعضي ها لينك نمي دهند .گاهي اوقات براي كسب رتبه بهتر تقلب ميكنند و انواع كار هاي ديگر . ولي هيچ كس بدون تلاش و تجربه به رتبه بالايي دست نخواهد يافت.شما با استفاده از آنچه كه در بايد ها و نبايد ها مي آيد مي توانيد page rank و رتبه تان را افزايش دهيد.

آنچه نبايد انجام بدهيد

ü پنهان كاري :پنهان كاري هنگامي رخ ميدهد كه سايت شما به گونه اي تنظيم شده باشد كه وب گرد هاي موتور هاي جستجو صفحات را از طريق انسان هايي كه براي بازديد آمده اند دريافت كنند به عبارت ديگر صفحات به صورت ديناميك توليد شوند.

ü مخفي كردن متن :مخفي كردن متن به اين صورت است كه رنگ آن را با پس زمينه يكي بكنيد. مثلا به كار بردن لغات سفيد در زمينه سفيد .اين كار font matching هم ناميده ميشود.ممكن است مردم اين لغات را نبينند اما وب گرد ها مي توانند اين لغات را بخوانند.اين حقه ها در ساير موارد هم وجود دارد مثلا انبوه سازي عنوان يا استفاده از كليد واژه ها با فونت هاي ريز تر در متن صفحات و...

ü به كار بردن صفحات درگاهي : صفحات درگاهي صفحاتي هستند كه به موضوع خاصي اختصاص دارند اما محتوا ي زيادي ندارند.

ü بررسي مكرر رتبه

ü لينك به سايتهاي نا معتبر

آنچه بايد انجام بدهيد

ü محتواي عالي : محتواي سايت بايد عالي باشد اگر بهترين html را داشته باشيد ولي محتوا محدود و قديمي باشد به درد نمي خورد .حتي بدون توجه به موتور هاي جستجو به ايجاد مطالب خوب اقدام كنيد .

ü كاربران را راضي نگه داريد:سعي كنيد نياز هاي كاربرانتان را برآورده كنيد .

ü جستجوي خود را سريع كنيد:اگر در داخل سايت موتور جستجوي داخلي داريد سعي كنيد سرعت يافتن موارد مربوط را افزايش دهيد .

ü هر چيزي را كه ممكن است index كنيد : هر چيزي را كه احتمال مي دهيد مورد نياز كاربران است index كنيد اگر مطلبي در سايت شما وجود دارد كه قابل دريافت و استفاده توسط كاربران نباشد ارزشي نخواهد داشت.

ü به روز رساني مرتب : هر روز اطلاعات جديد و محتواي غني به سايتتان بيفزاييد.

ü براي همه تبليغ كنيد نه براي گروهي خاص :از واژگان عمومي بپرهيزيد .سعي كنيد واژگان خاصي را انتخاب كنيد .شما بايد براي همه تبليغ كنيد نه تنها مديران ، رقبا و شركا .

در نهايت اگر مي خواهيد قسمت هايي از سايتتان از چشم موتور هاي جستجو گر دور بماند يا قسمتي را حذف كنيد با استفاده از پروتكل منع روبات يا robots.txt مي توانيد اين كار راانجام دهيد.

نتیجه گیری:

با توجه به اهمیت رتبه بندی در دنیای الکترونیکی امروز تنها کافیست با دقت بیشتری اصول و نکات طراحی و پیاده سازی وب سایتها را پیگیری کنیم و این امر با بررسی پارامترهای کلیدی که جستجوگرها به آن اهمیت میدهند و تجزیه و تحلیل و محاسبه می کنند تحقق می یابد.

باید سعی کنیم این اصول را تماما پیاده سازی کنیم تا بتوانیم رتبه های اول موتورهای جستجو را از آن خودکنیم تا بینندگان بیشتری به سوی خود جلب کنیم که این همان رسیدن به سود بهینه است.

فهرست منابع وماخذ:

[1]هك هاي گوگل

نويسنده كالشاين – دورنفست و ترجمه اكبر مصطفوي و محمد صادق دوستي

[2] اصول مديريت وب سايت

نويسنده فرنود حسني

[3] ) http://seo-blog.newsunseo.com

http://www.adrenalyn.com.au

http://www.prchecker.info/check_page_rank.php

http://www.thejcdp.com/issue008/day/04day.htm

http://www.seotrump.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آمار yourkala.com